De leerlingenraad wordt paritair samengesteld met telkens één jongen en één meisje uit elke klas vanaf het vierde leerjaar. De leerlingenraad wordt begeleid door leerkrachten diezich engageerden binnen de werkgroep ‘Leerlingenraad’. Zij zien er op toe dat de leerlingenraad binnen de visie van geweldloze communicatie en conform de bepalingen in het pedagogisch project voorstellen formuleren om het even op de school zo aangenaam mogelijk te laten verlopen.
Tijdens de maand september wordt door de klastitularissen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar de werking van een leerlingenraad toegelicht. De ouders krijgen schriftelijk informatie over de samenstelling en de verkiezingen van de leerlingenraad. Leerlingen mogen zich, mits schriftelijke goedkeuring van hun ouders, kandidaat tellen en hun zelfontworpen verkiezingsaffiche uithangen. Eind september/begin oktober wordt een verkiezing georganiseerd. Alle leerlingen vanaf het vierde leerjaar kunnen stemmen op kandidaten uit hun eigen klas. Het meisje en de jongen met de meeste voorkeurstemmen (per klas) wordt afgevaardigd in de leerlingenraad.
Samenstelling
12 kinderen (6 jongens en 6 meisjes) uit het vierde, vijfde en zesde leerjaar, 3 leerkrachten uit de werkgroep ‘Leerlingenraad’ als begeleiders